Overskrift:

Øvre ryg

Kort beskrivelse:

Træningen af musklerne i den øvre ryg er vigtig, da det kan være med til at forhindre eller formindske gener ved skader i skulderen og nakken.

Oversigtsbillede:
Øvre ryg
Beskrivelse:

Hvorfor træne den øvre ryg

Træningen af musklerne i den øvre ryg er vigtig, da det kan være med til at forhindre eller formindske gener ved skader i skulderen og nakken. Mange mennesker har problemer med netop skulderen og nakken, så et fokus her kan hjælpe fremadrettet. Derudover er musklerne med til at stabilisere overkroppen omkring skulderbladene, samt at give modvægt til muskeltrækket fra brystmuskulaturen

Hvilke muskler er i brug

Når du træner den øvre ryg, er rotatormanchetten, rhombemusklen (Rhomboideus) og kappemusklen (Trapezius) hovedmusklerne. Desuden kan du træne den lange rygstrækker (Erector Spinae), rotatormanchetten, skulderhæveren (Levator scapulae), samt den tohovede armbøjer (Biceps brachii).

Band pull: Denne øvelse bruger hovedsagligt rhombemusklen (Rhomboideus), skuldermuskulaturen (Deltoideus), kappemusklen (Trapezius), noget af rotatormanchetten (Teres minor og Infraspinatus).

  • Billede 1: Hold elastikken i strakte arme ud foran kroppen, cirka i skulderhøjde.  
  • Billede 2: Træk hænderne fra hinanden kontrolleret. 
  • Billede 3: Fortsæt bevægelsen til maksimum nås.
  • Billede 4: Hold herefter igen, mens elastikken forkortes igen. 
  • Billede 5: Fortsæt indtil elastikken er tilbage i udgangspositionen.



Kommentarer

Kommentarer:

Anbefalinger til dig

Anbefalinger:
SENESTE
MEST POPULÆRE

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.