Overskrift:

Hopskud - hop m. samlet - underhåndsskud

Kort beskrivelse:
Oversigtsbillede:
Hopskud - hop m. samlet - underhåndsskud
Beskrivelse:

Hopskud

2 og 2 sammen . 1 bold i hver gruppe.

  1. Alm. hopskud laves.
  2. Der arbejdes med afsæt med knæ og armoptræk (uden bold) - fokus skal først være på højden dernæst på balancen i selve hopskuddet - vigtigt at venstre arm peger frem mod den der afleveres til (ved højrehåndet spiller).
  3. Der tages bold med - men fokus stadig på højden.
  4. Der afprøves forskellige måder at trække armen op på.
  5. Der arbejdes med afsæt på det modsatte ben (obs! på armoptræk og balance).
  6. Der arbejdes med 3 - 2 - 1 (evt. 0) skridts tilløb.

Hopskud med samlet afsæt

  1. Selve afsætte vises og arbejdes igennem uden bold.
    - Vigtig at spilleren ikke laver et lille indhop, men sætter foden til og går ned i forspænding ligesom volleyspillerne gør når de smasher.
  2. De arbejder sammen 3 og 3. Én skytte, én tilspiller og én der skydes til. Vigtigt at tilspillet kommer fra højre (v. højrehåndet spiller), således at skytten er i forspænding når afleveringen kommer, og kun skal sørge for at udløse selve forspændingen.
  3. Der arbejdes med afsæt på 1. skridt (evt. 0. skridt) - afleveringen skal være kort så den bliver så præcis som muligt.

Underhåndsskud

Hver spiller én bold - op ad en bande. Der kan evt. bruges en boldstørrelse et nummer mindre end den man normalt bruger.

  1. Skudafviklingen vises.
    - Vigtig at sidste skridt er længere end normalskridtet.
    - At forspændingen i kroppen er der (spilleren kan evt. pege med armen hen mod medspilleren.
    - at underarmen “hænger” lidt bagefter albuen, således at “piskesmæld effekten” opnås.
    - at håndleddet giver bolden den sidste kraft.
  2. Spillerne øver opad banden.
    - de må ikke forsøge at trække skuddet opad - så bliver det sværere at udfører.
    - eleverne skal regne med at bevægelsen er svær at lave fordi muskulaturen først skal vænnes til disse bevægelser. Det vil tage ca. 1-2 måneder før musklerne er klar til at lave bevægelserne rigtige., men denne øvelser er god at lave ved hver træning.
  3. Hvis nogle spillere er gode, kan man evt. arbejde med at armen er næsten lodret nedad, når skuddet afvikles. Dette skud kan bl.a. bruges til at skyde mellem benene på forsvarsspilleren, og er meget ubehageligt for målmanden. Man skal være opmærksom på at ved dette skud er det lettest at skyde præcis mellem benene på målmanden eller ude ved stolperne (p.g.a. armens lodrette position).

Kommentarer

Kommentarer:

Anbefalinger til dig

Anbefalinger:
SENESTE
MEST POPULÆRE

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.