Overskrift:

Motor Learning

Kort beskrivelse:
Oversigtsbillede:
Motor Learning
Beskrivelse:
  • Jo flere gentagelser jo bedre.
  • Ungdom: teknik ofte større begrænsning end taktik. Derfor træn teknik!
  • Motivation: skab et lærende miljø = større motivation.
  • Instruktion: 1. Demonstration, 2. Forklaring, 3. Nøgleord.


Keypoints (nøgleord)

  • Korte (få ord)
  • Man skal selv kunne kontrollere dem.
  • Max. 3 keypoints ad gangen.
  • Fokusér på den rigtige gennemførelse (rigtige sti), frem for fejlretning.
  • Ex: 1- 2- pege - stem -aflevèr
  • brug evt. lyd for at fremhæve en rytme.

Feedback

  • Meget i begyndelsen for at sikre rigtige grundlæg. bevægelser.
  • Øvede: ca. hver 5. gang.
  • Få ting. (1-2)
  • Væsentlige ting.
  • Øvede: evt. spørgende feedback.
  • Uden feedback = langsom udvikling.
  • Spillerne skal opdrages til at give hinanden feedback.

Åben færdighed: - (dribling foran forsvar), vigtigt med indlæring af de forventede reaktioner fra forsvaret. Lukkede færdighed: - (straffekast), planlægge handling før den udføres.

Spm. 1: Fløjskud = åben eller lukket færdighed?
Spm. 2: Hvad betyder det for træningen?

Hel - del metode: Del- metoden, kun hvis man har problemer med en speciel del af færdigheden. Men hurtigt tilbage til Hel-metoden. (afsæt fra fløj).

Træning i blokke - vilkårlig rækkefølge: Ny færdighed:

  1. Blok træning = hurtig øget niveau.
  2. Vilkårlig rækkefølge.
  3. Variabel træning (ex. Ændre afstanden)

Øvelse - test: Vigtig fase uden præstationkrav når teknikken indøves. For øvede: vigtigt at der laves forskellige former for tests.

Spm 3: Hvilke former for tests kan man lave i.f.t. tekniktræning?


Begyndere

  • God kort demonstration.
  • Sæt ord på de vigtigste elementer.
  • Motivationen skal ”gødes” (ex. Forklar hvorfor det er vigtigt at kunne denne bevægelse.)
  • Træning i blokke.
  • Fejl skal rettes så hurtigt som muligt.
  • Feedback i.f.t. udførelsen ikke i.f.t. resultatet.
  • Hel-metoden.
  • Hvis problem med et særligt punkt så Del-metoden.
  • Denne fase bør være overstået hurtigt.


Øvede

Mål: Gøre bevægelserne mere effektive og forfinede. Og udvikle langtidshukommelsen i.f.t. færdigheden.

  • Feedback i.f.t. udførelse ikke resultatet (i begyndelsen)
  • senere: feedback i.f.t. udførelse + resultat.
  • Spørgende feedback.
  • Megen feedback i begyndelsen af træningen, lidt feedback senere.
  • Når bevægelsesmønstret er stabilt kan der ændres ved f.eks: afstand, hastighed og retning.
  • Træning i vilkårlig rækkefølge.
  • Lær spillerne at selvevaluere og give hinanden feedback.
  • Arbejde med visualisering i pauserne.


Eksperten

  • Behøver ikke længere at koncentrere sig for at udføre bevægelsen perfekt.
  • Træning i vilkårlig rækkefølge.
  • Serielle færdigheder kan trænes som del-elementer.
  • Give andre opgaver samtidigt med tekniktræningen = øger automatiseringen.
  • Træn med kamprelevante pres.


Bemærkninger

  • I.f.t. spillerne der skal lære at aflevere så skal skuddet ikke deles op i .forskellige delelementer. Det kan bruges i.f.t. trænere der skal lære at læse bevægelsens indhold.
  • Min metodik til kringleskuddet dur heller ikke i.f.t. spillernes læring.
  • Afslutning ind over stregen hører sammen med selve gennembruddet.(seriel færdighed)

Kommentarer

Kommentarer:

Anbefalinger til dig

Anbefalinger:
SENESTE
MEST POPULÆRE

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.