Overskrift:

Skulder

Kort beskrivelse:

Skuldrene fungerer som et slags bindeled mellem arme, ryg og bryst

Oversigtsbillede:
Skulder
Beskrivelse:

Hvorfor træne skuldrene

Skuldrene fungerer som et slags bindeled mellem arme, ryg og bryst. Det er samtidig det mest bevægelige led i kroppen, og grundet den store bevægelighed er det et ustabilt led, hvilket også er grunden til, at mange oplever skader og smerter i dette område. Det er derfor vigtigt, at du får styrket musklerne i og omkring skulderledet, sådan at du kan undgå skader. 

Hvilke muskler er i brug

Når du træner skuldrene, er skuldermusklen (Deltoideus) og rotatormanchetten (Teres minor, Infraspinatus, Supraspinatus og Subscalpularis) hovedmusklerne, samt den trehovede armstrækker (Triceps brachii). Samtidig kan kappemusklen  (Trapezius) være i brug. 

Skulderstem håndvægte: Denne øvelse bruger hovedsagligt skuldermuskulaturen (Deltoideus) og den trehovede armstrækker (Triceps brachii), samt kropsstammen.

  • Billede 1: Stå med benene i skulderbredde, ret og spændt ryg, og kig ligefrem. Stå med en håndvægt i hver hånd og håndfladerne pegende fremad. Håndvægtene skal være lige over skuldrene. 
  • Billede 2: Pres håndvægtene kontrolleret op, mens du holder spændingen i kroppen. 
  • Billede 3: Bevægelsen fortsættes indtil de to håndvægte er i strakte arme og rører hinanden over dit hoved.
  • Billede 4: Før kontrolleret håndvægtene ned igen. 
  • Billede 5: Fortsæt bevægelsen indtil udgangspositionen er nået.

Kommentarer

Kommentarer:

Anbefalinger til dig

Anbefalinger:
SENESTE
MEST POPULÆRE

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.