Velkommen til Aalborg Sportshøjskole
SportsakademietDiplomtræner på Danmarks mest omfattende træneruddannelseArrangementer på Aalborg SportshøjskoleKurserVidensbank ...vi formidler videnAalborg Sportshøjskole

Der er mange meninger vedrørende om man skal træne i maskiner eller med frivægte. Mange sværger til træning i maskiner, fordi de her føler en intens fokuseret stimulering i den pågældende muskel, der arbejder. Det er for så vidt også rigtigt nok, men man frarøver samtidig kroppens evne til at træne koordinationen mellem de forskellige muskelgrupper – det der også hedder den intermuskulære koordination. En forbedret intermuskulær koordination vil være med til at forbedre muskelstyrken.

At sidde i en maskine er en kunstig situation, da den begrænser dig til kun at kunne bevæge leddet, der trænes, i to retninger ad gangen; op/ned, frem/tilbage eller højre/venstre. Denne bevægelsesbane afviger ikke under øvelsen. I dette tilfældes inhiberes hjernens evne via centralnervesystemet (CNS), til at koordinere de forskellige muskelgrupper i forhold til hinanden, hvilket svarer til, at koordinationsevnen sættes ”ud af funktion”. Derfor er denne form for træning ikke specielt funktionel. En øvelse er funktionel, hvis den kan overføres til specifikte dagligdags- eller idrætslige aktiviteter. Det er yderst sjældent at du oplever at være begrænset til kun at kunne bevæge ét led ad gangen og kun i én retning.

 

Dermed ikke sagt at du ikke vil kunne træne en stor styrke op i en maskine, for det er helt klart muligt. Problemet kommer, når du forsøger dig med frie vægte. Her vil problematikken med den intermuskulære koordination fremkomme hurtigt, da det vil være meget svært at kontrollerer vægten, og det vil ikke være muligt at træne med den samme belastning som i maskinen. Hvis du eksempelvis har vænnet dig til at træne bryst i en bænkpresmaskine, kan du roligt regne med, at stangen vil sejle rundt, hvis du prøver med en fri vægtstang og samme belastning. Det er derfor essentielt, at du går markant ned i vægt, hvis du går fra maskine og til frivægte, for at bibeholde den teknik du har tillært.

Som en yderligere tilføjelse vil du kunne opleve samme effekt, hvis du går fra at træne med frivægte på en bænk eller andet fast underlag, til at foretage samme øvelser på bold.

 

 

 

 

Frie vægte - fordele

  • Flere muskelgrupper kan trænes i én øvelse
  • Hele det neuromuskulære system stimuleres
  • Mulighed for at træne funktionelle øvelser, dvs. styrkeøvelser, der efterligner teknikkerne fra en given idræt for maksimal overførselsværdi
  • Mulighed for at træne eksplosivt 

Maskiner - fordele

  • Musklerne kan stimuleres meget intensivt og lokalt
  • Teknikken kan læres
  • Stor stabilitet = lav skadesrisiko. Ferfor gode ved f.eks. genoptræning 

Frie vægte - ulemper

  • Skadesrisikoen er højere end ved træning i maskiner, da risikoen for at træne med en forkert teknik er væsentlig større

Maskiner - ulemper

  • Hjernens koordinationsmæssige egenskaber trænes ikke
  • Overførselsværdien til andre aktiviteter er nærmest lig med nul
  • Mere tidskrævende, da kun én muskelgruppe kan trænes ad gangen i forhold til de støre frivægtsøvelser
  • Man kan ikke træne eksplosivt uden at gøre skade på både sig selv om maskinen

 

 Relevante linjer på Aalborg Sportshøjskole
 

Programmerne er udarbejdet af
 
   
 

Thomas Bentsen 
Kontakt Thomas

 

Du kan finde viden indenfor følgende områder

 FitnessVidensbankBannerErnaringVidensbankBannerHandbold1ForsideBannerOpskrifterVidensbankBanner 
 OutdoorVidensbankBannerPolitiVidensbankBannerRidningVidensbankBannerStyrketraningVidensbankBanner 

   


 

Mest læst artikler

Opskrifter med proteinrig kost fra bogen
Fedtstoffer
Pulstræning - MAX-PULSEN
Pulstræning - Hvad sker der i kroppen?
Stand-up-padling
 


Bestil brochure

Udfyld formularen nedenfor og i løbet af få dage modtager du brochuremateriale med posten fra os

Bestil brochure fra Aalborg Sportshøjskole
Nyheder - nyhedsarkiv

16-04-2013
Yderligere 5 elever optaget på politiskolen
5 elever fra foråret og efteråret 2012, som bestod deres optagelsesprøver til Politiskolen, er nu blevet ansat som politibetjent på prøve.
Læs mere
21-05-2014
Yderligere 2 elever optaget
Så blev også Lenette og Lars fra Politilinjen hhv. forårs- og efterårsholdet 2013 optaget på politiskolen.
Læs mere
30-01-2012
X-Sports: Uhyggen breder sig
X-sports elever arrangerede i aftes et sjovt og uhyggeligt natløb for alle andre de andre elever på højskolen
Læs mere
Sportsakademiet på Aalborg SportshøjskoleTrænerakademiet på Aalborg SportshøjskoleOm Aalborg SportshøjskoleNæste arrangementNæste arrangement på Aalborg Sportshøjskole
crossfit
esport
falck
fitnessholdinstruktør
fitness personlig træner
håndbold
løbelinjen
målrettet træning
outdoor
politi
ridning
specialoperationsstyrker
fitnesstræner
håndboldtræner
outdoor leader
ridetræner
styrketræner

  norsk presentasjon
  SPH-Gym
faciliteter
hvorfor tage på højskole
kosten
støtte til højskoleophold
ugepris - økonomi
tilmeld nyhedsbrev
Åbent hus
Mandag den 3. juli kl. 16.00
Annebergvej 55
9000 Aalborg

Tilmeld dig åbent hus

Udlejningsmuligheder gennem skolen
udlejning af friluftsudstyr
kursuscenter
udlejning af lejligheder


Aalborg Sportshøjskole på FacebookAalborg Sportshøjskole på InstragramAalborg Sportshøjskole på YouTubeBesøg HøjskolerneGoogle+ profil
Aalborg Sportshøjskole
Annebergvej 55     DK-9000 Aalborg     Tlf. + 45 98 13 13 11      sph@sportshojskolen.dk