Velkommen til Aalborg Sportshøjskole
SportsakademietDiplomtræner på Danmarks mest omfattende træneruddannelseArrangementer på Aalborg SportshøjskoleKurserVidensbank ...vi formidler videnAalborg Sportshøjskole

Din core eller, på dansk benævnt, kropsstamme/kropskorsettet består af alle de stabiliserende indre og ydre muskler, som ligger omkring din mave og ryg. Det vigtige er, at du har fokus på at træne hele kropskorsettet, dvs. alle de muskler som ligger fra vejrtrækningsmusklen, diaphragma, i toppen til dine bækkenbundsmuskler, som er den nederste del af korsettet. Dine bækkenbundsmuskler sørger for at lukke til i dine nedre ”åbninger”. Imellem top og bund ligger alle dine mave og rygmuskler som både er kraftgivende og stabiliserende. De er alle sammen afhængige af hinandens styrke for at kunne fungere optimalt.

Core-/kropsstammetræning kan laves på rigtigt mange måder og med et uendeligt antal af øvelser.

På denne side finder du inspiration til træningen via billeder. Nogle af øvelserne inkluderer redskaber og andre kun kroppen. De øvelser, vi i første omgang har lavet til dig, er stabiliserende statiske øvelser. Dvs. at det er øvelser hvor du holder kroppen i ”ro” og primært træner de indre stabiliserende muskler.

 

 

Find de øvelser, som du synes passer til dig. Dine fokuspunkter er at spænde i maven (tænk navlen ind mod rygraden UDEN at holde vejret) og gerne at spænde i baldemuskulaturen også. Sørg for at dit kropskorset er på en lige linje således at du ikke ”hænger” i ryggen eller har rumpen stikkende ud. Bemærk, at når du kigger på billederne, så er modellens øre, skulder, hofte, knæ på en lige linje (eller så godt som). En god ide kan være at træne foran et spejl de første par gange for at tjekke din egen teknik.

Hvis du er nybegynder så gør gerne øvelsen lettere ved at du sætter knæene/hoften i gulvet. Det bevirker, at du ikke skal holde så tung en vægt.

Gentag de øvelser, som du bliver inspireret af, til din kropsstamme er træt og ” ikke kan mere”. Hvis du er nybegynder så anbefales det at du starter ud med at lave 1 -2 gentagelser af en øvelse og holder den så længe du kan. Lav øvelsen 1-2 gange ugentligt. Tag gerne tid med et ur, så du kan tjekke, at du bliver stærkere over tid. Notér i et skema, så du konkurrerer lidt med dig selv. Naturligvis under forudsætning af, at du ikke på noget tidspunkt går på kompromis med teknik og kvalitet. Gradvist øger du antallet af gentagelser og antallet af træningsdage (gerne op til 4 – 5 dage) og gerne med forskellige øvelsesvalg. Udfordr dig selv, men tag hensyn til dårlig teknik og stop øvelsen og træningen når teknikken ikke kan holdes perfekt.

 

VidensbankFitness1VidensbankFitness2VidensbankFitness3VidensbankFitness4
VidensbankFitness5VidensbankFitness6 
VidensbankFitness8VidensbankFitness9VidensbankFitness10 
VidensbankFitness11VidensbankFitness12VidensbankFitness19VidensbankFitness20
VidensbankFitness21VidensbankFitness22VidensbankFitness23VidensbankFitness24
VidensbankFitness13VidensbankFitness14VidensbankFitness15VidensbankFitness16
VidensbankFitness17VidensbankFitness18 
VidensbankFitness25VidensbankFitness26VidensbankFitness27VidensbankFitness28
VidensbankFitness29VidensbankFitness30VidensbankFitness31VidensbankFitness32
VidensbankFitness33VidensbankFitness34VidensbankFitness35VidensbankFitness36
VidensbankFitness37VidensbankFitness38 VidensbankFitness39VidensbankFitness40
VidensbankFitness41VidensbankFitness42VidensbankFitness43VidensbankFitness44
VidensbankFitness45VidensbankFitness46VidensbankFitness47VidensbankFitness48
VidensbankFitness49VidensbankFitness50VidensbankFitness51VidensbankFitness53
VidensbankFitness54VidensbankFitness55VidensbankFitness56 
VidensbankFitness57VidensbankFitness58VidensbankFitness59 
VidensbankFitness60VidensbankFitness61VidensbankFitness62VidensbankFitness63
VidensbankFitness64VidensbankFitness65  


 

 Relevante linjer på Aalborg Sportshøjskole
    

Du kan finde viden indenfor følgende områder

 FitnessVidensbankBannerErnaringVidensbankBannerHandbold1ForsideBannerOpskrifterVidensbankBanner 
 OutdoorVidensbankBannerPolitiVidensbankBannerRidningVidensbankBannerStyrketraningVidensbankBanner 

   


 

Mest læst artikler

Opskrifter med proteinrig kost fra bogen
Fedtstoffer
Pulstræning - MAX-PULSEN
Pulstræning - Hvad sker der i kroppen?
Stand-up-padling
 


Bestil brochure

Udfyld formularen nedenfor og i løbet af få dage modtager du brochuremateriale med posten fra os

Bestil brochure fra Aalborg Sportshøjskole
Nyheder - nyhedsarkiv

16-04-2013
Yderligere 5 elever optaget på politiskolen
5 elever fra foråret og efteråret 2012, som bestod deres optagelsesprøver til Politiskolen, er nu blevet ansat som politibetjent på prøve.
Læs mere
21-05-2014
Yderligere 2 elever optaget
Så blev også Lenette og Lars fra Politilinjen hhv. forårs- og efterårsholdet 2013 optaget på politiskolen.
Læs mere
30-01-2012
X-Sports: Uhyggen breder sig
X-sports elever arrangerede i aftes et sjovt og uhyggeligt natløb for alle andre de andre elever på højskolen
Læs mere
Sportsakademiet på Aalborg SportshøjskoleTrænerakademiet på Aalborg SportshøjskoleOm Aalborg SportshøjskoleNæste arrangementNæste arrangement på Aalborg Sportshøjskole
crossfit
esport
falck
fitnessholdinstruktør
fitness personlig træner
håndbold
løbelinjen
målrettet træning
outdoor
politi
ridning
specialoperationsstyrker
fitnesstræner
håndboldtræner
outdoor leader
ridetræner
styrketræner

  norsk presentasjon
  SPH-Gym
faciliteter
hvorfor tage på højskole
kosten
støtte til højskoleophold
ugepris - økonomi
tilmeld nyhedsbrev
Åbent hus
Mandag den 3. juli kl. 16.00
Annebergvej 55
9000 Aalborg

Tilmeld dig åbent hus

Udlejningsmuligheder gennem skolen
udlejning af friluftsudstyr
kursuscenter
udlejning af lejligheder


Aalborg Sportshøjskole på FacebookAalborg Sportshøjskole på InstragramAalborg Sportshøjskole på YouTubeBesøg HøjskolerneGoogle+ profil
Aalborg Sportshøjskole
Annebergvej 55     DK-9000 Aalborg     Tlf. + 45 98 13 13 11      sph@sportshojskolen.dk