Velkommen til Aalborg Sportshøjskole
SportsakademietDiplomtræner på Danmarks mest omfattende træneruddannelseArrangementer på Aalborg SportshøjskoleKurserVidensbank ...vi formidler videnAalborg Sportshøjskole

Frivend gulv: I denne øvelse bruges som udgangspunkt den store sædemuskel (Gluteus maximus), hasemusklerne (Biceps femoris, semimembranosus, semitendinosus), lægmuskulaturen (Soleus, Gastrocnemius), skuldermuskulaturen (Deltoideus), kappemusklen (Trapezius).

Frivend gulv (power clean)
Billede 1: Vægtstangen skal være helt inde ved skinnebenet, armene strakte. Benene skal være let bøjet. Brystet skydes let frem og blikket rettes ligefrem. Ryggen skal holdes ret og spændt.

Billede 2-5: Begynd hivet med optimal hastighed og accelerer derefter. Hold ryggen spændt og sørg for at skulderne er fremme over stangen.

Billede 6: Ryggen rettes ud samtidig med at benene strækkes, hiv højt med kappemusklen og først derefter må armene bøjes.

Billede 7-8: Arbejd dig under stangen med armene, samtidig med at lårenes bagside arbejder aktivt og fødderne flyttes ud til siden. Inden slutpositionen opnås, startes opbremsningen med benene, albuerne har da vredet sig frem under vægtstangen, pegende let ud til siden.

Billede 9: Slap ikke af i slutpositionen, hold overkroppen ret og spænd imod med benene. Når du har fuld kontrol over vægten, så rejs dig. Udfør øvelsen eksplosivt og hurtigt, men med fuld kontrol. 


Frivend dyb hæng: I denne øvelse bruges som udgangspunkt den store sædemuskel (Gluteus maximus), hasemusklerne (Biceps femoris, semimembranosus, semitendinosus), lægmuskulaturen (Soleus, Gastrocnemius), skuldermuskulaturen (Deltoideus), kappemusklen (Trapezius).

Frivend dyb hæng
Billede 1: Vægtstangen skal være helt inde ved skinnebenet, armene strakte. Benene skal være let bøjede. Brystet skal let frem og blikket rettes lige frem.
Ryggen skal holdes ret og spændt.

Billede 2, 3, 4 og 5: Begynd hivet med optimal hastighed og accelerer derefter. Hold ryggen spændt og sørg for at skulderne er fremme over stangen.

Billede 7, 8 og 9: Ryggen rettes ud samtidig med at benene strækkes, hiv højt med trapeziusmuskelen og først derefter må armene bøjes. Stå på hele foden

Billede 10, 11 og 12: Arbejd dig under stangen med armene, samtidig med at lårenes bagside arbejde aktivt og fødderne flyttes ud til siden. Inden slutposition opnås, startes opbremsningen med benen, albuerne har da vredet sig frem under vægtstangen. Pegende let ud til siden.

Billede 13 og 14: Slap ikke af i slutposition, hold overkroppen ret og spænd imod med benene. Når du har fuld kontrol over vægten, så rejs dig. Udfør øvelsen eksplosivt og hurtigt, men med fuld kontrol. 

 

 Relevante linjer på Aalborg Sportshøjskole
  

Programmerne er udarbejdet af
 
   
 

Kim Lynge 
Kontakt Kim

 

Du kan finde viden indenfor følgende områder

 FitnessVidensbankBannerErnaringVidensbankBannerHandbold1ForsideBannerOpskrifterVidensbankBanner 
 OutdoorVidensbankBannerPolitiVidensbankBannerRidningVidensbankBannerStyrketraningVidensbankBanner 

   


 

Mest læst artikler

Opskrifter med proteinrig kost fra bogen
Fedtstoffer
Pulstræning - MAX-PULSEN
Pulstræning - Hvad sker der i kroppen?
Stand-up-padling
 


Bestil brochure

Udfyld formularen nedenfor og i løbet af få dage modtager du brochuremateriale med posten fra os

Bestil brochure fra Aalborg Sportshøjskole
Nyheder - nyhedsarkiv

16-04-2013
Yderligere 5 elever optaget på politiskolen
5 elever fra foråret og efteråret 2012, som bestod deres optagelsesprøver til Politiskolen, er nu blevet ansat som politibetjent på prøve.
Læs mere
21-05-2014
Yderligere 2 elever optaget
Så blev også Lenette og Lars fra Politilinjen hhv. forårs- og efterårsholdet 2013 optaget på politiskolen.
Læs mere
30-01-2012
X-Sports: Uhyggen breder sig
X-sports elever arrangerede i aftes et sjovt og uhyggeligt natløb for alle andre de andre elever på højskolen
Læs mere
Sportsakademiet på Aalborg SportshøjskoleTrænerakademiet på Aalborg SportshøjskoleOm Aalborg SportshøjskoleNæste arrangementNæste arrangement på Aalborg Sportshøjskole
crossfit
esport
falck
fitnessholdinstruktør
fitness personlig træner
håndbold
løbelinjen
målrettet træning
outdoor
politi
ridning
specialoperationsstyrker
fitnesstræner
håndboldtræner
outdoor leader
ridetræner
styrketræner

  norsk presentasjon
  SPH-Gym
faciliteter
hvorfor tage på højskole
kosten
støtte til højskoleophold
ugepris - økonomi
tilmeld nyhedsbrev
Åbent hus
Mandag den 3. juli kl. 16.00
Annebergvej 55
9000 Aalborg

Tilmeld dig åbent hus

Udlejningsmuligheder gennem skolen
udlejning af friluftsudstyr
kursuscenter
udlejning af lejligheder


Aalborg Sportshøjskole på FacebookAalborg Sportshøjskole på InstragramAalborg Sportshøjskole på YouTubeBesøg HøjskolerneGoogle+ profil
Aalborg Sportshøjskole
Annebergvej 55     DK-9000 Aalborg     Tlf. + 45 98 13 13 11      sph@sportshojskolen.dk