Velkommen til Aalborg Sportshøjskole
SportsakademietDiplomtræner på Danmarks mest omfattende træneruddannelseArrangementer på Aalborg SportshøjskoleKurserVidensbank ...vi formidler videnAalborg Sportshøjskole

Reel effekt eller bare reklamestunt?

Fedme har i efterhånden mange år været et stort problem i den vestlige verden. For meget indtag af de ”usunde” kulhydrater, herunder tilsat sukker, anses som værende en af de helt store faktorer til at dette er tilfældet. Studier har vist at et højt indtag af eksempelvis almindelig sodavand kan have en negativ effekt på vægten (Malik, 2006; Hu, 2010; Mozaffarian, 2011), samt give andre sundhedsmæssige problemer (Hu, 2010). Yderligere er det vist, at et indtag svarende til én dåse almindelig sodavand hver dag som barn, øger chancerne for at have udviklet fedme når man er omkring tyve år gammel (Zheng, 2013).

Sodavandsfirmaerne har forsøgt at imødekomme denne problematik i mange år, ved at markedsføre nye produkter uden sukker og dermed med et meget lavt eller ikkeeksisterende kalorieindhold. Her kan i flæng nævnes Coca Cola Light (1982), Coca Cola Zero (2005), Pepsi Light (1964), Pepsi Max (1993) og senest skud på stammen er Coca Cola Life (2013) og Pepsi Next (2012). De to sidstnævnte indeholder sukker, men dog i en moderat mængde, sådan at stevia fungerer som det primære sødemiddel. De resterende nævnt herover bruger aspartam og acesulfame K som sødemidler.

Fordelen ved at bruge aspartam, acesulfame K og stevia som sødemidler er at der skal bruges en minimal mængde af stoffet for at søde eksempelvis en sodavand på samme måde, som hvis der var brugt sukker. Aspartam og Acesulfam K er omkring 180 gange så sødt som sukker, mens stevia kan være op til 300 gange så sødt.

Det spørgsmål man så kan stille sig selv er, har indførelsen af de ovennævnte sodavand, samt de tonsvis af andre former for light-sodavand der findes på markedet, en egentlig effekt i forhold til vægttab, eller er det bare reklamestunts fra de store firmaer?

Lad os starte med at slå fast at der er forskel på kroppens reaktion på sodavand med tilsat sukker (SS) og på sodavand med andre sødemidler (SSA). Flere studier har vist at hormonet ghrelin, der er med til at regulere sult, sænkes når man drikker SS, mens der ikke er nogen nævneværdig forskel når man drikker sodavand der er sødet på en anden måde (Steinert, 2011; Maersk, 2012). Mængden af ghrelin der udskilles i kroppen afhænger af mavens tomhed – jo tommere jo mere ghrelin. Så når mængden af ghrelin ikke ændre sig når du drikker SSA, er det i princippet et tegn på at maven ikke registrerer at den nu er mindre tom – hvilket er samme effekt der opleves når du drikker vand. 

Samme studier (Steinert, 2011; Maersk, 2012) har vist at produktionen af hormonet der er med til at regulere mæthedsfornemmelsen, GLP-1, sænkes ved indtag af begge slags sodavand i forhold til før indtaget – hvilket betyder at du vil føle dig mindre mæt efter fire timer. Det skal her nævnes at Maersk et al. (2012) fandt at produktionen af GLP-1 først var mindre end før indtaget efter to timer for SS – indtil dette punkt var GLP-1-produktionen faktisk forhøjet, hvilket betyder øget mæthedsfornemmelse. Til sammenligning var niveauet efter 30 minutter lavere ved indtag af SSA end ved indtag af SS, og allerede efter en time var mæthedsniveauet faldet til under hvad det var før indtagelsen.

Samlet set antyder studierne at du en time efter at have drukket SS burde føle dig mere mæt og mindre sulten, end hvis du havde drukket en SSA. Imidlertid antyder studierne også, at mæthedsfølelsen efter en time er højere efter at have drukket SSA i forhold til SS, mens at sultfølelsen var lavere. Fire timer efter at have indtaget sodavandet, viste det sig at testpersonerne energimæssigt havde spist mere efter at have drukket SSA, men hvis energien fra det indtaget sodavand blev lagt til, havde de samlet indtaget mere energi hvis de havde drukket SS (Maersk, 2012).

 

Problemet med den viden der er på området nu, er at der er inkonsistent. Denne ene undersøgelse viser at du taber dig på hvis du drikker SSA, den næste viser at du tager på. Blandt andet har et stort problem været at folk med risiko for at tage på i vægt, har haft en tendens til at drikke mere SSA. Det vil sige at studier der har vist at folk der drikker SSA tager på, måske blot viser at folk, der i forvejen er overvægtige, drikker flere SSA. Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt mulighed for at sige om det bare er et reklamestunt når firmaer som The Coca Cola Company og PepsiCo påstår at netop deres light-sodavand kan hjælpe dig med at tabe vægt, eller om det faktisk forholder sig sådan. Der er dog heller ikke noget der tyder på at det er mere skadeligt for dig, end almindeligt sodavand (Pereira, 2013), dog har Bernstein et al. (2012) vist at chancen for at få et slagtilfælde er større ved indtag af sodavand generelt, uafhængigt af om det er med eller uden sukker.

Det der derimod er fundet ud af er at det er mere almindeligt blandt piger og kvinder at drikke light-sodavand, end det er hos drenge og mænd – og at mængden der drikkes virker til at stige i takt med alderen i ungdomsårene (Pereira, 2013).


Litteraturliste

  • Bernstein AM, Koning Ld, Flint AJ, Rexrode KM, Willett WC (2012). Soda consumption and the risk of stroke in men and women. American Journal of Clinical Nutrition, vol. 95, s. 1190-1199.
  • Hu FB, Malik VS (2010). Sugar-sweetened beverages and risk of obesity and type 2 diabetes: Epidemiologic evidence. Physiology and Behavior, vol. 100, 1, s. 47-54.
  • Maersk M, Belza A, Holst JJ, Fenger-Grøn M, Pedersen SB, Astrup A, Richelsen B (2012). Satiety scores and satiety hormone response after sucrose-sweetened soft drink compared with isocaloric semi-skimmed milk and with non-caloric soft drink: a controlled trial. European Journal of Clinical Nutrition, vol. 66, s. 523-529.
  • Malik VS, Schulze MB, Hu FB (2006). Intake of sugar-sweetened beverages and weight gain: a systematic review. American Journal of Clinical Nutrition, vol. 84, s. 274-288.
  • Mozaffarian D, Hao T, Rimm EB, Willett WC, Hu FB (2011). Changes in Diet and Lifestyle and Long-Term Weight Gain in Women and Men. The New England Journal of Medicine, vol. 364, 25, s. 2392-2404.
  • Pereira MA (2013). Diet beverages and the risk of obesity, diabetes, and cardiovascular disease: a review of the evidence. Nutrition Reviews, vol. 71, 7, s. 433-440.
  • Steinert RE, Frey F, Töpfer A, Drewe J, Beglinger C (2011). Effects of carbohydrate sugars and artificial sweeteners of appetite and the secretion of gastrointestinal satiety peptides. British Journal of Nutrition, vol. 105, s. 1320-1328.
  • Zheng M, Rangan A, Olsen NJ, Andersen LB, Wedderkopp N, Kristensen P, Grøntved A, Ried-Larsen M, Lempert SM, Allman-Farinelli M, Heitmann BL (2013). Sugar-sweetened beverages consumption in relation to changes in body fatness over 6 and 12 years among 9-year-old children: the European Youth Health Study. European Journal of Clinical Nutrition, vol. 68, s. 77-83.


Af Ronni Bødker

 

 Relevante linjer på Aalborg Sportshøjskole
 

Du kan finde viden indenfor følgende områder

 FitnessVidensbankBannerErnaringVidensbankBannerHandbold1ForsideBannerOpskrifterVidensbankBanner 
 OutdoorVidensbankBannerPolitiVidensbankBannerRidningVidensbankBannerStyrketraningVidensbankBanner 

   


 

Mest læst artikler

Opskrifter med proteinrig kost fra bogen
Fedtstoffer
Pulstræning - MAX-PULSEN
Pulstræning - Hvad sker der i kroppen?
Stand-up-padling
 


Bestil brochure

Udfyld formularen nedenfor og i løbet af få dage modtager du brochuremateriale med posten fra os

Bestil brochure fra Aalborg Sportshøjskole
Nyheder - nyhedsarkiv

16-04-2013
Yderligere 5 elever optaget på politiskolen
5 elever fra foråret og efteråret 2012, som bestod deres optagelsesprøver til Politiskolen, er nu blevet ansat som politibetjent på prøve.
Læs mere
21-05-2014
Yderligere 2 elever optaget
Så blev også Lenette og Lars fra Politilinjen hhv. forårs- og efterårsholdet 2013 optaget på politiskolen.
Læs mere
30-01-2012
X-Sports: Uhyggen breder sig
X-sports elever arrangerede i aftes et sjovt og uhyggeligt natløb for alle andre de andre elever på højskolen
Læs mere
Sportsakademiet på Aalborg SportshøjskoleTrænerakademiet på Aalborg SportshøjskoleOm Aalborg SportshøjskoleNæste arrangementNæste arrangement på Aalborg Sportshøjskole
crossfit
esport
falck
fitnessholdinstruktør
fitness personlig træner
håndbold
løbelinjen
målrettet træning
outdoor
politi
ridning
specialoperationsstyrker
fitnesstræner
håndboldtræner
outdoor leader
ridetræner
styrketræner

  norsk presentasjon
  SPH-Gym
faciliteter
hvorfor tage på højskole
kosten
støtte til højskoleophold
ugepris - økonomi
tilmeld nyhedsbrev
Åbent hus
Mandag den 3. juli kl. 16.00
Annebergvej 55
9000 Aalborg

Tilmeld dig åbent hus

Udlejningsmuligheder gennem skolen
udlejning af friluftsudstyr
kursuscenter
udlejning af lejligheder


Aalborg Sportshøjskole på FacebookAalborg Sportshøjskole på InstragramAalborg Sportshøjskole på YouTubeBesøg HøjskolerneGoogle+ profil
Aalborg Sportshøjskole
Annebergvej 55     DK-9000 Aalborg     Tlf. + 45 98 13 13 11      sph@sportshojskolen.dk