Velkommen til Aalborg Sportshøjskole
SportsakademietDiplomtræner på Danmarks mest omfattende træneruddannelseArrangementer på Aalborg SportshøjskoleKurserVidensbank ...vi formidler videnAalborg Sportshøjskole
VidensbankDodloftBanner2014

Dødløft er endnu en af de store multiøvelser, som bør indgå i et hvert styrketræningsprogram

Hvor squat klassificeres som en øvelse primært for benmuskulatur-ens forside, har dødløft prædikat af en “bagsideøvelse”. Her trænes til dels hasemuskulaturen (Biceps Femoris, Semitendinosus). Yderligere arbejder rygstrækkerne (Erector spinae), den store rygmuskel (Latissimus) samt ryggens øvre muskulatur (Trapezius og Rhomboideus) på højtryk for at stabilisere rygsøjlen i samspil med føromtalte kropsstammemuskulatur. Derfor kategoriseres dødløft med rette ofte også som en rygøvelse.

Beskrivelse af dødløft 
Med ret ryg gribes med begge hænder fat omkring vægtstangen, der ligger på gulvet. Herfra strækkes albuerne og løfteren rejser sig til opretstående stilling.
Herfra enten slippes vægten eller lægges tilbage, stadig med ret ryg, og løftet gentages. Da bevægelsen minder meget om den bevægelse, der udføres ved Squat, gælder de samme basisprincipper omkring ryg, knæ og kropspositur.

Igen kan det ikke understreges nok, at er du ny i denne disciplin, bør du starte ud under kyndig vejledning. Forkert indøvet teknik kan få akutte såvel som langsigtede negative konsekvenser. Øvelsen kan med fordel også trænes i brederestående positioner, som kaldes semi-sumo og sumo style (halvbred og meget bred fodstilling). Disse kan være en fordel, særligt for høje personer eller slet og ret som variationer, der træner de aktiverede muskler på forskellig vis.

Hvorfor træne Dødløft?
Som i squat får man de samme positive bieffekter, når man træner dødløft. Forbedret neuromuskulær koordination (samarbejdet mellem hjerne og muskler), fordelene i den store mængde støttemuskulatur, som aktiveres, fordelen ved at træne musklerne omkring flere led på én gang samt et forbedret kraft- og poweroutput.

Dødløft: I denne øvelse bruges primært lænden (Quadratus lumborum), sædemusklerne (Gluteus), og den firhovede knæstrækker (Quadriceps). Det skal dog nævnes, at øvelsen aktiverer nærmest alle muskler i kroppen.

AalborgSportshojskole_Dodloft_Viden
Billede 1: Vægtstangen skal være helt inde ved skinnebenet. Benene skal være i skulderbredde og bøjet. Armene skal være strakte. Ryggen skal være ret og spændt, mens blikket rettes fremad.
Billede 2-5: Strækket i ryggen fastholdes, mens kroppen kontrolleret rejses. Når benene har nået maksimal stræk presses hoften lidt frem sådan at en fuld oprejst position opnås.
Billede 6-8: Herefter sænkes vægtstangen kontrolleret tilbage til udgangspositionen.
 

 
 

 Relevante linjer på Aalborg Sportshøjskole
  


Programmerne er udarbejdet af
 
   
 

Kim Lynge 
Kontakt Kim

 

Du kan finde viden indenfor følgende områder

 FitnessVidensbankBannerErnaringVidensbankBannerHandbold1ForsideBannerOpskrifterVidensbankBanner 
 OutdoorVidensbankBannerPolitiVidensbankBannerRidningVidensbankBannerStyrketraningVidensbankBanner 

   


 

Mest læst artikler

Opskrifter med proteinrig kost fra bogen
Fedtstoffer
Pulstræning - MAX-PULSEN
Pulstræning - Hvad sker der i kroppen?
Stand-up-padling
 


Bestil brochure

Udfyld formularen nedenfor og i løbet af få dage modtager du brochuremateriale med posten fra os

Bestil brochure fra Aalborg Sportshøjskole
Nyheder - nyhedsarkiv

16-04-2013
Yderligere 5 elever optaget på politiskolen
5 elever fra foråret og efteråret 2012, som bestod deres optagelsesprøver til Politiskolen, er nu blevet ansat som politibetjent på prøve.
Læs mere
21-05-2014
Yderligere 2 elever optaget
Så blev også Lenette og Lars fra Politilinjen hhv. forårs- og efterårsholdet 2013 optaget på politiskolen.
Læs mere
30-01-2012
X-Sports: Uhyggen breder sig
X-sports elever arrangerede i aftes et sjovt og uhyggeligt natløb for alle andre de andre elever på højskolen
Læs mere
Sportsakademiet på Aalborg SportshøjskoleTrænerakademiet på Aalborg SportshøjskoleOm Aalborg SportshøjskoleNæste arrangementNæste arrangement på Aalborg Sportshøjskole
crossfit
esport
falck
fitnessholdinstruktør
fitness personlig træner
håndbold
løbelinjen
målrettet træning
outdoor
politi
ridning
specialoperationsstyrker
fitnesstræner
håndboldtræner
outdoor leader
ridetræner
styrketræner

  norsk presentasjon
  SPH-Gym
faciliteter
hvorfor tage på højskole
kosten
støtte til højskoleophold
ugepris - økonomi
tilmeld nyhedsbrev
Åbent hus
Mandag den 3. juli kl. 16.00
Annebergvej 55
9000 Aalborg

Tilmeld dig åbent hus

Udlejningsmuligheder gennem skolen
udlejning af friluftsudstyr
kursuscenter
udlejning af lejligheder


Aalborg Sportshøjskole på FacebookAalborg Sportshøjskole på InstragramAalborg Sportshøjskole på YouTubeBesøg HøjskolerneGoogle+ profil
Aalborg Sportshøjskole
Annebergvej 55     DK-9000 Aalborg     Tlf. + 45 98 13 13 11      sph@sportshojskolen.dk