Grejbank

Aalborg Sportshøjskole har hermed fornøjelsen af at introducere grejbanken, der udlejer friluftsudstyr til institutioner, skoler, klubber og foreninger

Grejbanken i Aalborg og omegn er placeret på Aalborg Sportshøjskole og er en del af et landsdækkende grejbanknet med i alt 24 grejbanker fordelt over hele landet. Grejbankerne er oprettet med støtte fra Friluftsrådets tips- og lottomidler og Aalborg Sportshøjskole.

Grejbank_Udlejning2022

En stor del af arbejdet i grejbankerne bygger på idealisme og er ulønnet, derfor er det billigt at leje udstyret. Lejegebyret skal kun dække vedligeholdelse og genanskaffelse. Så står du og mangler friluftsudstyr i institutionen, på dit uddannelsessted, med idrætsforeningen eller privat kan du låne udstyr i en af landets grejbanker.

I Aalborg og omegn er der mange muligheder for gode ture. Er man på tur i flere dage er der forskellige overnatningsmuligheder, uanset om man er til lidt komfort fra en campingplads, eller om man er til de primitive lejrpladser. Målet med grejbankerne er at være med til at få friluftslivet til at blomstre - udstyret er der, så det er bare om at få det brugt.

>> Book udstyr

Grejbank_Havkajakker_Udlejning2022

Grejbanken på Aalborg Sportshøjskole omfatter følgende

• GPS til brug til Geocaching
  • Havkajakker
  • Kanoer
  • Oppustelige SUP-board
  • SUP-boards
  • Surfkajak (sit-on-top)
  • Diverse friluftsudstyr

Afhentning og aflevering

Låneren skal selv kunne afhente og aflevere udstyret. Kom gerne 2 personer. Udstyret skal afleveres rengjort og i hel stand, manglende rengøring betales med 500 kr. Ødelæggelse og bortkomst af udstyr erstattes af låneren.

Naturhensyn

Låneren skal kende betingelserne for adgangsforholdene de steder man vil færdes: På Å’er, på fjorden og i skove.

Sikkerhed

Hvis man er skole eller institution og der laves en vandaktivitet, skal man inden sejladsen udfylde en sikkerhedsinstruks, der kan findes på Søfartsstyrelsen hjemmeside

Ansvar

• Det er låneren der har det fulde ansvar for aktiviteten, for brug og check af udstyret.
  • Låneren er selv ansvarlig for de personer, der er med i aktiviteten: Korrekt instruktion, valg af rette område til aktiviteten, hensyn til vejret og andre risikomomenter.
  • Låneren skal være opmærksom på, at nogle af aktiviteterne kan være livsfarlige, hvis ikke der træffes de rette forholdsregler.
  • Det skal pointeres at grejbanken går ud fra, at låneren har de nødvendige kvalifikationer til at bruge det lånte udstyr.