Velkommen til Aalborg Sportshøjskole
SportsakademietDiplomtræner på Danmarks mest omfattende træneruddannelseArrangementer på Aalborg SportshøjskoleKurserVidensbank ...vi formidler videnAalborg Sportshøjskole

Her på sidden finder du principper omkring løb og styrketræning samt eksempler på programmer for atleter på forskellige niveauer. Det skal understreges, at samtlig programmer er udarbejdede "standardprogrammer", der skal tilgodese et bredt spekter af atleter, og at én bestemt måde at gøre tingene på vil gavne én atlet mere, end det vil gavne en anden atlet. Vi er alle forskellige, og standardprogrammer vil ALDRIG kunne give de samme resultater som dem, man kan opnå ved personlig instruktion, vel at mærke hos en kvalificeret instruktør. Programmerne nedenfor kan bruges til politiforberedende og kan imidlertid med fordel følges, hvis man ikke helt ved, hvad man lige skal gribe og gøre i til at starte med.

Måske har du løbetrænet lidt på må og få i et længere stykke tid og vil nu gerne i gang med at prøve at intervaltræne; måske har du aldrig prøvet at løbetræne struktureret og savner lidt råd og vejledning til, hvordan du kommer i gang uden at rende ind i skader undervejs. Eller måske savner du lidt viden om, hvordan du bedst optimerer dine muligheder for at lave gode resultater i de styrkemæssige discipliner ved politiets optagelsesprøve, herunder også spring og sprintdisciplinerne, hvor resultaterne et rigtigt langt stykke hen ad vejen afhænger af de kræfter, dine muskler kan præstere. I disse tilfælde kan du med fordel tage udgangspunkt i nedenstående programmer!

Alle programmer på denne side følges af egen fri vilje og på eget ansvar.

Rigtig god træning! :o)
Thomas Bentsen

AdaptationVidensbankBannerLobeprogramNyVidensbankBannerLobeprogramAktivVidensbankBannerLobeokonomiVidensbankBanner

Adaptation
Adaptationsmekanismen er kroppens fornemmeste og mest unikke funktion. Adaptation betyder ”tilpasning” og det er netop dette din krop gør, når du udsætter den for belastning. Adaptationsmekanismen er oprindelig udviklet som en overlevelsesmekanisme.

Løbeprogram for nybegyndere
Løbetræning er en af de mest suveræne træningsformer til forbedring af kondition, men desværre også den, der er hårdest ved kroppen. Før du kan starte med at bruge løbetræning som konditionstræning, hvor du løber ved høje intensiteter og i længere tid ad gangen, må du være indstillet på, at du skal bruge omkring 12 uger til at ”hærde” dine led og dine knogler til at kunne holde til belastningen. 

Løbeprogram for aktive begyndere
Som aktiv begynder forstås, at du er vant til at dyrke idræt(ter), der indeholder løb og spring (fodbold, håndbold, badminton, tennis, basketball, mv), men ikke er vant til at løbetræne på andre underlag, fx fortov og asfalt. Formålet med dette program er, at du skal tilvænne din krop til at kunne klare belastningen på sådanne underlag uden, at den ”går i stykker”. Alene ved overgang fra et blødere underlag som fx græs til asfalt, kan belastningen på kroppen øges med op til 80%! 

Løbeøkonomi og løbeteknik
Du har muligvis hørt om begrebet løbeøkonomi? En god løbeøkonomi er evnen til at holde høj fart i lang tid ved et minimalt energiforbrug. Således afhænger løbeøkonomien til dels af en høj anaerob tærskel (AT), da det netop er denne, der som beskrevet i afsnittet ”Intervaltræning” bestemmer grænsen for, hvornår mælkesyreproduktionen bliver for høj, og vi tvinges til at sætte farten ned.

 
MaskinerFriVidensbankBannerTraningsprogramVidensbankBannerPulsNyVidensbankBannerPulsMaxVidensbankBanner

Maskiner vs. frie vægte
Hvad skal jeg vælge? Meningerne vedrørende brug af maskiner eller frivægte er mange. Desværre er de ikke altid lige sagligt begrundede. Mange sværger til træning i maskiner, fordi de her føler en intens fokuseret stimulering i den pågældende muskel, der arbejder.

Opbygningen af træningsprogram
Opbygningen af dit styrketræningsprogram kan gøres på rigtig mange forskellige måder. Det hele afhænger af, præcis hvad det er, du vil med din træning, din erfaring inden for styrketræning samt hvor langt du er rent formmæssigt.

Pulstræning - Hvad sker der i kroppen?
’Cardio træning’ er i virkeligheden bare et ’fancy’ ord, som vi har lånt fra engelsk, og som i dag har erstattet det begrebet pulstræning i det danske trænings encyklopædi. Ordet ’cardiovascular’ dækker over hjerte-kar systemet, som består af hjertet, lungerne, blodårerne samt det blod, der flyder i dem, og som vi på dansk også kalder kredsløbet.

Pulstræning - Max-puls og hvilepuls
Max-pulsen er i udgangspunktet ikke påvirkelig ved træning. Der kan være en tendens til, at yderst veltrænede atleter kan have en anelse lavere max-puls end gennemsnittet, men gældende for alle mennesker er, at loftet deres personlige max-puls er genetisk bestemt og falder naturligt med alderen. En høj eller lav max-puls siger således ikke en dyt om dit formniveau.

VigtigeOvelserVidensbankBanner   

Vigtige øvelser 
Når vi snakker styrketræning med fokus på ordet "styrke", kommer vi ikke uden om de tre såkaldte kongeøvelser, nemlig: Squat, Dødløft og Bænkpres. De tre kaldes kongeøvelser, da de tilsammen, i et eller andet omfang, stimulerer samtlige af kroppens muskler. Da øvelserne samtidig primært aktiverer nogle af kroppens største muskelgrupper, er disse øvelser desuden nogle af de mest velegnede til udvikling af kraft og power. 

   

 

 Relevante linjer på Aalborg Sportshøjskole
 

Du kan finde viden indenfor følgende områder

 FitnessVidensbankBannerErnaringVidensbankBannerHandbold1ForsideBannerOpskrifterVidensbankBanner 
 OutdoorVidensbankBannerPolitiVidensbankBannerRidningVidensbankBannerStyrketraningVidensbankBanner 

   


 

Mest læst artikler

Opskrifter med proteinrig kost fra bogen
Fedtstoffer
Pulstræning - MAX-PULSEN
Pulstræning - Hvad sker der i kroppen?
Stand-up-padling
 


Bestil brochure

Udfyld formularen nedenfor og i løbet af få dage modtager du brochuremateriale med posten fra os

Bestil brochure fra Aalborg Sportshøjskole
Nyheder - nyhedsarkiv

16-04-2013
Yderligere 5 elever optaget på politiskolen
5 elever fra foråret og efteråret 2012, som bestod deres optagelsesprøver til Politiskolen, er nu blevet ansat som politibetjent på prøve.
Læs mere
21-05-2014
Yderligere 2 elever optaget
Så blev også Lenette og Lars fra Politilinjen hhv. forårs- og efterårsholdet 2013 optaget på politiskolen.
Læs mere
30-01-2012
X-Sports: Uhyggen breder sig
X-sports elever arrangerede i aftes et sjovt og uhyggeligt natløb for alle andre de andre elever på højskolen
Læs mere
Sportsakademiet på Aalborg SportshøjskoleTrænerakademiet på Aalborg SportshøjskoleOm Aalborg SportshøjskoleNæste arrangementNæste arrangement på Aalborg Sportshøjskole
crossfit
esport
falck
fitnessholdinstruktør
fitness personlig træner
håndbold
løbelinjen
målrettet træning
outdoor
politi
ridning
specialoperationsstyrker
fitnesstræner
håndboldtræner
outdoor leader
ridetræner
styrketræner

  norsk presentasjon
  SPH-Gym
faciliteter
hvorfor tage på højskole
kosten
støtte til højskoleophold
ugepris - økonomi
tilmeld nyhedsbrev
Åbent hus
Mandag den 3. juli kl. 16.00
Annebergvej 55
9000 Aalborg

Tilmeld dig åbent hus

Udlejningsmuligheder gennem skolen
udlejning af friluftsudstyr
kursuscenter
udlejning af lejligheder


Aalborg Sportshøjskole på FacebookAalborg Sportshøjskole på InstragramAalborg Sportshøjskole på YouTubeBesøg HøjskolerneGoogle+ profil
Aalborg Sportshøjskole
Annebergvej 55     DK-9000 Aalborg     Tlf. + 45 98 13 13 11      sph@sportshojskolen.dk