- Jo flere gentagelser jo bedre.
- Ungdom: teknik ofte større begrænsning end taktik. Derfor træn teknik!
- Motivation: skab et lærende miljø = større motivation.
- Instruktion: 1. Demonstration, 2. Forklaring, 3. Nøgleord.
Keypoints (nøgleord)
- Korte (få ord)
- Man skal selv kunne kontrollere dem.
- Max. 3 keypoints ad gangen.
- Fokusér på den rigtige gennemførelse (rigtige sti), frem for fejlretning.
- Ex: 1- 2- pege - stem -aflevèr
- brug evt. lyd for at fremhæve en rytme.
Feedback
- Meget i begyndelsen for at sikre rigtige grundlæg. bevægelser.
- Øvede: ca. hver 5. gang.
- Få ting. (1-2)
- Væsentlige ting.
- Øvede: evt. spørgende feedback.
- Uden feedback = langsom udvikling.
- Spillerne skal opdrages til at give hinanden feedback.
Åben færdighed: - (dribling foran forsvar), vigtigt med indlæring af de forventede reaktioner fra forsvaret. Lukkede færdighed: - (straffekast), planlægge handling før den udføres.
Spm. 1: Fløjskud = åben eller lukket færdighed?
Spm. 2: Hvad betyder det for træningen?
Hel - del metode: Del- metoden, kun hvis man har problemer med en speciel del af færdigheden. Men hurtigt tilbage til Hel-metoden. (afsæt fra fløj).
Træning i blokke - vilkårlig rækkefølge: Ny færdighed:
- Blok træning = hurtig øget niveau.
- Vilkårlig rækkefølge.
- Variabel træning (ex. Ændre afstanden)
Øvelse - test: Vigtig fase uden præstationkrav når teknikken indøves. For øvede: vigtigt at der laves forskellige former for tests.
Spm 3: Hvilke former for tests kan man lave i.f.t. tekniktræning?
Begyndere
- God kort demonstration.
- Sæt ord på de vigtigste elementer.
- Motivationen skal ”gødes” (ex. Forklar hvorfor det er vigtigt at kunne denne bevægelse.)
- Træning i blokke.
- Fejl skal rettes så hurtigt som muligt.
- Feedback i.f.t. udførelsen ikke i.f.t. resultatet.
- Hel-metoden.
- Hvis problem med et særligt punkt så Del-metoden.
- Denne fase bør være overstået hurtigt.
Øvede
Mål: Gøre bevægelserne mere effektive og forfinede. Og udvikle langtidshukommelsen i.f.t. færdigheden.
- Feedback i.f.t. udførelse ikke resultatet (i begyndelsen)
- senere: feedback i.f.t. udførelse + resultat.
- Spørgende feedback.
- Megen feedback i begyndelsen af træningen, lidt feedback senere.
- Når bevægelsesmønstret er stabilt kan der ændres ved f.eks: afstand, hastighed og retning.
- Træning i vilkårlig rækkefølge.
- Lær spillerne at selvevaluere og give hinanden feedback.
- Arbejde med visualisering i pauserne.
Eksperten
- Behøver ikke længere at koncentrere sig for at udføre bevægelsen perfekt.
- Træning i vilkårlig rækkefølge.
- Serielle færdigheder kan trænes som del-elementer.
- Give andre opgaver samtidigt med tekniktræningen = øger automatiseringen.
- Træn med kamprelevante pres.
Bemærkninger
- I.f.t. spillerne der skal lære at aflevere så skal skuddet ikke deles op i .forskellige delelementer. Det kan bruges i.f.t. trænere der skal lære at læse bevægelsens indhold.
- Min metodik til kringleskuddet dur heller ikke i.f.t. spillernes læring.
- Afslutning ind over stregen hører sammen med selve gennembruddet.(seriel færdighed)