logo_2016
search-button
Overskrift:

Motor Learning

Kort beskrivelse:
Oversigtsbillede:
Motor Learning
Beskrivelse:
  • Jo flere gentagelser jo bedre.
  • Ungdom: teknik ofte større begrænsning end taktik. Derfor træn teknik!
  • Motivation: skab et lærende miljø = større motivation.
  • Instruktion: 1. Demonstration, 2. Forklaring, 3. Nøgleord.


Keypoints (nøgleord)

  • Korte (få ord)
  • Man skal selv kunne kontrollere dem.
  • Max. 3 keypoints ad gangen.
  • Fokusér på den rigtige gennemførelse (rigtige sti), frem for fejlretning.
  • Ex: 1- 2- pege - stem -aflevèr
  • brug evt. lyd for at fremhæve en rytme.

Feedback

  • Meget i begyndelsen for at sikre rigtige grundlæg. bevægelser.
  • Øvede: ca. hver 5. gang.
  • Få ting. (1-2)
  • Væsentlige ting.
  • Øvede: evt. spørgende feedback.
  • Uden feedback = langsom udvikling.
  • Spillerne skal opdrages til at give hinanden feedback.

Åben færdighed: - (dribling foran forsvar), vigtigt med indlæring af de forventede reaktioner fra forsvaret. Lukkede færdighed: - (straffekast), planlægge handling før den udføres.

Spm. 1: Fløjskud = åben eller lukket færdighed?
Spm. 2: Hvad betyder det for træningen?

Hel - del metode: Del- metoden, kun hvis man har problemer med en speciel del af færdigheden. Men hurtigt tilbage til Hel-metoden. (afsæt fra fløj).

Træning i blokke - vilkårlig rækkefølge: Ny færdighed:

  1. Blok træning = hurtig øget niveau.
  2. Vilkårlig rækkefølge.
  3. Variabel træning (ex. Ændre afstanden)

Øvelse - test: Vigtig fase uden præstationkrav når teknikken indøves. For øvede: vigtigt at der laves forskellige former for tests.

Spm 3: Hvilke former for tests kan man lave i.f.t. tekniktræning?


Begyndere

  • God kort demonstration.
  • Sæt ord på de vigtigste elementer.
  • Motivationen skal ”gødes” (ex. Forklar hvorfor det er vigtigt at kunne denne bevægelse.)
  • Træning i blokke.
  • Fejl skal rettes så hurtigt som muligt.
  • Feedback i.f.t. udførelsen ikke i.f.t. resultatet.
  • Hel-metoden.
  • Hvis problem med et særligt punkt så Del-metoden.
  • Denne fase bør være overstået hurtigt.


Øvede

Mål: Gøre bevægelserne mere effektive og forfinede. Og udvikle langtidshukommelsen i.f.t. færdigheden.

  • Feedback i.f.t. udførelse ikke resultatet (i begyndelsen)
  • senere: feedback i.f.t. udførelse + resultat.
  • Spørgende feedback.
  • Megen feedback i begyndelsen af træningen, lidt feedback senere.
  • Når bevægelsesmønstret er stabilt kan der ændres ved f.eks: afstand, hastighed og retning.
  • Træning i vilkårlig rækkefølge.
  • Lær spillerne at selvevaluere og give hinanden feedback.
  • Arbejde med visualisering i pauserne.


Eksperten

  • Behøver ikke længere at koncentrere sig for at udføre bevægelsen perfekt.
  • Træning i vilkårlig rækkefølge.
  • Serielle færdigheder kan trænes som del-elementer.
  • Give andre opgaver samtidigt med tekniktræningen = øger automatiseringen.
  • Træn med kamprelevante pres.


Bemærkninger

  • I.f.t. spillerne der skal lære at aflevere så skal skuddet ikke deles op i .forskellige delelementer. Det kan bruges i.f.t. trænere der skal lære at læse bevægelsens indhold.
  • Min metodik til kringleskuddet dur heller ikke i.f.t. spillernes læring.
  • Afslutning ind over stregen hører sammen med selve gennembruddet.(seriel færdighed)

Kommentarer

Kommentarer:

Anbefalinger til dig

Anbefalinger:
SENESTE
MEST POPULÆRE