Ledige pladser fra  5. januar og frem 📝 Tilmeld dig lige her

Hvorfor tage på højskole?

Overvejer du et højskoleophold i dit sabbatår?

🤗 Overvejer du et højskoleophold i dit sabbatår? På Aalborg Sportshøjskole laver vi højskole med sporten som omdrejningspunkt 💪

Her får du en helt unik oplevelse fyldt med træning, fællesskab, nye venskaber og rejser. Der er både fart over feltet og tid til fordybelse, hvor du bliver klogere på både dig selv og andre.

Hvad er en højskole?

På en højskole bor du sammen med mange andre unge der søger oplevelser for livet. Du kan vælge frit imellem en masse fag, så du udvikler dig både fagligt, personligt og socialt. Der er noget for enhver smag. Der er plads til alle, på alle niveauer. Hvad enten du gerne vil prøve kræfter med et nyt fag eller, du har lyst til at lære mere og dygtiggøre dig inden for et eller flere fag. Alle de fantastiske faciliteter vi råder over er til fri afbenyttelse for alle elever på vores højskole samtidig kan du kombinere højskoleopholdet med at komme ud og se verden.

Du får nye venner og udvider dit sociale netværk

Det særlige ved højskole er det forpligtende fællesskab. Dét at bo sammen med andre og være en del af ét stort fællesskab gør, at man hurtigt bliver knyttet tæt sammen. Alle er på højskolen af samme grund og du vil derfor være omgivet af folk, der vil fællesskabet lige så meget som dig. Vi sætter rammerne for fællesskabet, men det kræver ligeledes initiativ fra dig som elev at indgå deri. Dét at vælge en idrætshøjskole gør desuden, at du højst sandsynligt har samme interesser som de andre på holdet, så I naturligt vil have meget at snakke om fra start. Desuden vil I opleve hinanden i situationer hvor I er pressede og overskrider grænser, hvilket knytter jer endnu tættere sammen. De fleste går derfor fra højskolen med et udvidet socialt netværk og en masse fantastiske venskaber, som vil holde ved resten af livet.

Idrætshøjskole vs. Sportshøjskole – hvad er forskellen?
To ord kan sagtens have samme betydning. Det er tilfældet med begreberne idrætshøjskole og sportshøjskole.

Fællesskabet er helt unikt

Et højskoleophold er én af de mest intense oplevelser, du kan få i dit liv

Du udvikler dig - fysisk, socialt og personligt

Når du går på højskole, er der stor fokus på dig og din udvikling. Derfor vil du under dit højskoleophold blive udfordret i en sådan grad, at du kan flytte grænser og udvikle dig både fysisk, socialt og personligt.

Vi er en idrætshøjskole der elsker sport - derfor indebærer meget af undervisningen fysisk aktivitet. Der er derfor rig mulighed for fysisk udvikling indenfor den sport der interesserer dig. Derudover vægtes det sociale rigtig højt på en højskole. Du lever sammen med mange andre unge mennesker på højskolen, så der er ikke meget privatliv at hente. Derfor udfordres og udvikles mange på det sociale plan under et højskoleophold. Dog er der oftest god forståelse blandt ens roomies, hvis man ønsker at trække sig tilbage på værelset i ny og næ.

Sidst, men ikke mindst, udvikles man personligt under et højskoleophold og bliver klædt på til den fremtid der venter efter højskolelivet. At bo på højskolen er noget andet end at bo derhjemme – der vil være køkkentjanser, områder at gøre rent, tøj at vaske m.m. som kræver ansvar. Derfor lærer du nogle ting, som du ikke nødvendigvis ville lære derhjemme. Samtidig gør dét, at du konstant er ude blandt en masse mennesker og overskrider grænser, at du bliver klogere på dig selv som person.

Højskolelivet – hvad indebærer det?

Et højskoleliv indebærer mange elementer. I hverdagen har man obligatorisk undervisning fra ca. 8.00 til 15.15 - men bare rolig, du vælger selv dit skema. Mange vælger netop at tage på højskole for at få en pause fra skolebænken og en oplevelse med i bagagen, og det er der også rig mulighed for her. Der er obligatoriske fag på skemaet såsom fællessang, fællestime, foredrag m.m. , men derudover kan du frit vælge mellem et hav af fysiske og ikke-fysiske fag, som du kan fordybe dig i under dit højskoleophold.

Udover undervisningen, er der fritid og weekender, hvor du kan lave lige hvad der passer dig. Nogle elever bruger fritiden på at træne endnu mere, mens andre bruger den på at slappe af med højskolevennerne.

click to play the video

Hvad sker der i weekenderne?

Det samme gælder weekenderne, hvor der også ofte planlægges sociale arrangementer, fester m.m. Eleverne er selv med til at planlægge fede arrangementer i weekenderne, som kan være alt fra OL og temafester til bålhygge, filmaftener, vaffelbagning og vinterbadning. Derudover giver vores centrale placering i Aalborg rig mulighed for at nyde bylivet, tage i gaden eller en tur i Vestre Fjordpark.

De fleste elever bliver på højskolen i weekenderne for ikke at gå glip af de fede weekendaktiviteter og få mest muligt ud af deres højskoleophold.

click to play the video

Sååå .. hvorfor tage på Aalborg Sportshøjskole?

Du skal tage på højskole hos os i dit sabbatår (efter gymnasiet eller efter din bachelor), hvis du vil have en unik oplevelse og få venner for livet, og hvis du er til sport, træning, sammenhold og sjov i gaden. Vi er en storbyhøjskole med fuld fart frem. Du kan deltage i noget fra tidlig morgen til sen aften under hele dit højskoleophold. Vi skal nok udfordre dig og vi er heller ikke bange for at overlade ansvar og beslutninger til eleverne. Det er elevernes højskole, så eleverne er medspillere på deres eget højskoleophold. Et højskoleophold kræver engagement og det forventer vi, at du har. Der vil foruden fantastisk undervisning være køkkentjanser, områder at gøre rent, service at stille på plads efter brug, diskussioner om at komme til tiden og oprydning efter fester. Har du mod på alt hvad højskolelivet indebærer, så pak en taske og kom afsted på højskole i dit sabbatår - du vil ikke fortryde det.