logo_2016
search-button
Navn:

Vægtløftning

Yellow label:
Hovedfag
9, 17, 20, 24, 33 og 44 uger. (efteråret og foråret)
Elitetræneruddannelse
Yellow tag:
Vægtløftning
Kort beskrivelse:

Vægtløftning er den eneste olympiske styrkesportsgren og har været en del af den olympiske familie siden det første OL i 1896. I Olympisk Vægtløftning arbejdes der med de to discipliner træk (snatch) og stød (clean and jerk), som tilsammen udgør den såkaldte tokamp. Med Vægtløftning på Aalborg Sportshøjskole, får du en varieret træning med fokus på forbedring af din praktiske udførelse af de to øvelser.

Billede:
Vægtløftning
Lang beskrivelse:

Grundlæggende går vægtløftning ud på, at du i tokampen skal løfte så tungt som muligt i dit træk og stød tilsammen. Til sammenligning med andre former for styrkesport, som tester grænsen for styrke, tester vægtløftning de menneskelige ballistiske grænser og dermed den eksplosive styrke. Derfor er løftene i vægtløftning oftest udført hurtigt og eksplosivt, hvilket stiller større krav til mobilitet, balance og smidighed end andre styrkegrene.

I hovedfaget vægtløftning får du en meget varieret træning, hvor vi gennem specifikke øvelser og træningsprogrammer, der er designet specielt til dig, hele tiden forsøger at forbedre dine weak points og styrker, så du derigennem kan forbedre dit træk (snatch) og stød (clean and jerk). På den måde skaber vi de bedste forudsætninger for, at du kan blive en dygtig vægtløfter. 

I Vægtløftning arbejder vi bl.a. med

  • Benstyrke
  • Træk (snatch)
  • Stød (clean and jerk)
  • Teknik
  • Smidighed
  • Mobilitet
  • Hastighedsmålinger (Tendo)
  • Core styrke
  • Restitution
  • Humanistiske fag - bl.a. pædagogik, psykologi, ledelse m.m. der strækker sig over 7-10 lektioner (halvårligt)
  • Naturvidenskabelige fag - bl.a. anatomi, fysiologi, ernæring m.m. der strækker sig over 12-15 lektioner (halvårligt)

Så hvad enten du er nybegynder eller elite indenfor vægtløftning, kan vi tilbyde dig træning og sparring i dagligdagen på et meget højt niveau. Selve træningen foregår i skolens Styrkeunivers, som har landets bedste faciliteter til vægtløftning og anden styrketræning.

Under højskoleopholdet kan du helt gratis være en del af Foreningen Sportshøjskolen og det fællesskab der følger med - eks. deltagelse ved fællestræning i skolens eget træningscenter. Foreningen Sportshøjskolen er en selvstændig forening med Aalborg Sportshøjskole som hovedsponsor. Her kan man mødes og dyrke CrossFitstyrketræningstyrkeløft eller vægtløftning. Derudover stiller foreningen op i forskellige mesterskaber/konkurrencer, såsom JM, DM, EM og VM og endelig arrangerer foreningen også mesterskaber i eks. DM i bænkpres, DM i styrkeløft og DM for hold i vægtløftning.

PodCastLille  I denne podcast kan du blive klogere på dansk vægtløftning, OL 1992, fremtiden indenfor vægtløftning i Danmark, Kim Lynges træningsfilosofi, hvordan han lærer fra sig på højskolen og meget andet. Lyt med her 🎙


Bestil brochure

2019Vagtloftning7

Fakta

Type uddannelse:
Varighed:
9, 17, 20, 24, 33 og 44 uger. (efteråret og foråret)
Hvornår / næste indtag:

Skoleåret 2021/22

  • 1. august 2021 (20 eller 44 uger) > Venteliste
  • 17. oktober 2021 (9 uger eller 33 uger) > Venteliste
  • 9. januar 2022 (24 uger)
  • 27. februar 2022 (9 eller 17 uger)

Skoleåret 2022/23

  • 31. juli 2022 (20 eller 44 uger) 
  • 16. oktober 2022 (9 eller 33 uger)
  • 8. januar 2023 (24 uger)

Vi vil sætte pris på at få din tilmelding i god tid før studieårets begyndelse, da vi optager elever, så længe der er ledige pladser. Studerende bliver optaget i den rækkefølge, de tilmelder sig. 

Rejser:

Mens du går på vægtløftning har du mulighed for, at tage med på følgende rejser:

  • Adventure til Sydfrankrig (aug.)
  • LaSanta (dec.)
  • Sydafrika, Stellenbosch (jan.)
  • Skitur til Passo Tonale i Italien (feb.)
  • Oplev CrossFit et sted i Europa (april)
  • 5 dags rafting tur i Norge (juni)

Her på siden kan du læse mere om de forskellige rejser 

Dokumentation:
Efter gennemført ophold får du et højskolebevis.
Økonomi:

Indmeldelsesgebyr 2.000 DKK
Ugeprisen det første halvår er 1.595 DKK pr. uge.
Herefter falder ugeprisen til 1.095 DKK pr. uge
Ugeprisen dækker kost, logi, undervisning samt weekender.

Læs mere her på siden omkring økonomien ved at være elev på Aalborg Sportshøjskole

Tilmeld link:

I samarbejde med

Partners logos:
DVF
NVF
Lang beskrivelse 2:

Hovedfagets opbygning

Vægtløftning udbydes 4 gange årlige i forskellige perioder. Udover dit hovedfag Hovedfag skal du vælge et sidefag Sidefag  

2020HovedfagForlob


2019Vagtloftning

Tilmeld vægtløftning


Hvad siger tidligere elever

Udtalelser:
Display formatting:
>> Der er ingen tvivl om, at jeg var helt ny i vægtløftning og aldrig rigtig havde prøvet noget der lignende, inden jeg startede på højskolen. Det er gået hen og er blevet det absolut bedste for mig, og jeg kan faktisk ikke helt få nok af det. Mit hovedfag er det jeg ser allermest frem til hver mandag, når jeg vågner og en ny uge begynder. Jeg har altid været aktiv på forskellige måder, og har især spillet meget håndbold, men vægtløftning er helt klart det mest svære og lærerige jeg har beskæftiget mig med.

Jeg har allerede fysisk ændret mig meget, og der er kommet væsentligt flere kg. på stangen, men min mentalitet er den der har rykket sig allermest. Min tilgang til nye ting er forbedret i form af at det gået op for mig, at det kun er hovedet der sætter begrænsninger for hvad man kan, og det hele bliver bare lidt nemmere, når man rent faktisk tror på sig selv og ser tingene som en udfordring.

Det er nok det vigtigste der er sket for mig under mit ophold, og det skyldes helt klart det miljø jeg til hverdag begår mig i. Livet er også helt klart sjovere med en coach der får en til at åbne sine øjne og rent faktisk får en til af indse, at man kan meget mere end man lige går og tror. Det havde jeg i den grad brug for at få bekræftet.
<< Tilde Busk
Display formatting:
>> Jeg har valgt vægtløftning fordi jeg overordnet set gerne vil være bedre til crossfit - men, hvordan hænger det så̊ lige sammen?

På vægtløftningslinjen arbejder vi jo overordnet set med de to olympiske løft: stød og træk - men det er ikke det eneste. Der bliver arbejdet på grundstyrke, stabilitet, timing, mentalitet, sammenhold og meget mere. Vi løfter hinanden op i fællesskabet og udvikler os derigennem på bedst mulig vis. Og alt det kan netop også̊ hjælpe mig selv i mange andre situationer og ikke mindst i crossfit. Med hjælp fra det stærke sammenhold på vægtløftning og Mathias som kompetent lærer, bliver man virkelig bedre fysisk og ikke mindst mere bevidst om de ting man laver - og hvorfor man gør det. Han skubber os hele tiden til grænsen, men er også̊ bare kanon god til at mærke, hvornår grænsen fra person til person er nået, og derfor udvikler man sig også̊ mentalt. Han er nemlig god til at behandle os alle forskelligt, og behandler os derved ens.

Jeg er ekstremt glad for mit valg om at have vægtløftning som hovedfag. Det giver mig følelsen af at udvikle mig fysisk og personligt. Så hvis du vil forbedre dit mentale, din styrke og din generelle kropsbevidsthed - så̊ er vægtløftning på SPH lige i din ånd.
<< Ida Vinkel Averhoff
Display formatting:
>> Hej, jeg hedder Arna og jeg gik på vægtløftnings linjen på Aalborg Sportshøjskole.
Jeg valgte VL linjen for at blive stærkere og teknisk bedre til VL. På VL linjen arbejder vi mest med de olympiske løft træk og stød. Men VL linjen er så meget mere end bare de to øvelser. Man arbejder også med styrke, stabilitet, mobilitet, mentalitet og meget mere. Men det som gør VL linjen på SPH så unik er at der er plads til folk på alle niveauer, der er et godt sammenhold og god opbakning fra Mathias som træner. På de fem måneder jeg gik på VL linjen har jeg udviklet mig meget begge fysisk og mentalt.
<< Arna Rún Þórðardóttir
Display formatting:
>> På VL linjen er man (som regel) et lille hyggeligt hold på 5-10 mennesker, der skal lære de to olympiske løft; træk og stød. Udover at være et lille hold arbejder man også ret tæt sammen, om det er sparring eller deling om en VL-stang, da man er nødt til at være så rummeligt økonomisk som muligt. Dette giver anledning til samtale som potenserer de sociale bånd og trivsel, og dét at føle sig socialt tilpas er ofte vigtigt ifm. en teknisk svær sport som VL, som kan være så frustrerende, at man har lyst til at give op og med trillende tårer forbande sporten til helvede og tilbage. Men det gør man selvfølgelig ikke! Fordi din coach og dine co-atleter er nemlig skidegode til at tage hånd om alle og én, så man altid (for det meste) kommer over sin nedtur og får en succesoplevelse alligevel! På linjen lærer man bestemt ikke kun at løfte: man lærer ekstremt meget om sig selv, sine grænser og sine styrker og svagheder - både mentalt og fysisk.

Med humørfyldte Klitskov som coach (knap så humørfyldt, hvis man er mig) får man en pædagogisk tilgang til undervisningen af sporten. Han er didaktisk og pædagogisk kompetent og formår altid at have en ekstra forklaring på en cue eller en detalje, hvis den første ikke virker. Hans træningsprogrammer er super kreative og varierende, hvor jeg næsten tør garantere, at der mindst er én øvelse, du aldrig har set eller prøvet før. Man bliver ikke bare udfordret på styrken, men også på koordinationen, motorikken, balancen og så mange andre parametre. Jeg tog først diplomtræneruddannelsen på et år og forlængede opholdet direkte med et halvt år på VL, og jeg lærte mere om løfteteknikker den første måned på VL, end jeg gjorde hele året på styrkelinjen, som den hed dengang. Mathias er altid klar på at sparre, nørde teknik, forklare begrundelserne for sine programmer og generelt lære fra sig. Han er altid positiv og glad og formår med strålende succes at sprede denne energi til sine omgivelser. Han kan varmt anbefales.
<< Jonas Belmaïzi
Display formatting:
>> På vægtløftningslinjen arbejder man meget med de to olympiske løft (træk og stød). Herudover arbejder vi både med grundstyrke, hvor vi laver squat og pres, og vi arbejder med stabilitets- og mobilitetsøvelser. Vægtløftning kræver også meget mental styrke, hvilket vi hjælper hinanden med på tværs af linjen og sammen med Mathias. Mathias er super god til at hjælpe med de tekniske aspekter i de forskellige løft, men er også rigtig god til at hjælpe med de mentale udfordringer, som man møder. Vægtløftningslinjen har et fantastisk sammenhold og fællesskab, hvor vi har et fælles mål om at forbedre vores vægtløftning.
<< Anne Sofie Nielsen

Anbefalinger til dig

New Anbefalinger:

Dine undervisere

Medarbejdere:
Navn:

Kim Lynge

Afdeling:
Undervisere
Beskrivelse:
Kims kæmpemæssige erfaring i styrketræningsverdenen, gør ham uden sammenligning til en af Danmarks største kapaciteter på området. Jeg kommer oprindeligt fra fiskerbyen Hirtshals, uddannet på Trænerskolen Aalborg og et "hav" af andre steder på kloden. Jeg har været landstræner i Vægtløftning og Styrkeløft, har selv deltaget i OL 1992.
E-mail:
YouTube icon:
LinkedIn icon:
Instagram icon:
Facebook icon:
Navn:

Mathias Klitskov

Afdeling:
Undervisere
Beskrivelse:
E-mail:
YouTube icon:
LinkedIn icon:
Instagram icon:
Facebook icon: