Fokusområder

Aalborg Sportshøjskole blev grundlagt i 1982

Aalborg Sportshøjskole blev grundlagt i 1982. Aalborg Sportshøjskole er en moderne højskole med sikkert øje for kombinationen mellem sportslige udfordringer og gode højskoletraditioner.

Aalborg Sportshøjskole er kendt i hele landet for at være Danmarks bedste højskole indenfor idræt, sport og sundhed, og her sættes mennesket i fokus og sporten i højsædet. Skolens pædagogiske udgangspunkt er at se udviklingspotentielt i alle elever og kursister og hjælpe dem til at få realiseret deres drømme. Elever fra Aalborg Sportshøjskole er fagligt og personligt godt kvalificeret og har kompetence til at møde studier, erhvervslivet, idrætslivet og den globaliserede verden. De lærer at tage ansvar får såvel egen situation som fællesskabet og oplever, at de kan gøre en forskel for sig selv og andre efter opholdet på skolen.

Skolen er kendt for at have højt fagligt niveau i undervisningen, som understørres at et sundt og proaktivt miljø på skolen. Der er stor åbenhed omkring læring og skolens ressourcestærke medarbejder hjælper og støtter eleverne med såvel den faglige som personlige udvikling.

Aalborg Sportshøjskole er en demokratisk skole med et bredt idrætspolitisk engagement, hvor der er sammenhæng mellem undervisning og skolen som helhed. Skolen er forankret i en opfattelse af at begreberne idræt, sport og sundhed ikke kan eller skal adskilles fra etik, moral og almen dannelse. Højskolen samarbejder med specialforbundene og Danmarks Idrætsforbund om visioner om at tilbyde landets bedste træneruddannelse i en række idrætsgrene.

Mission – Hvem er vi / hvorfor er vi her

Vi er en ambitiøs Sportshøjskole hvor fællesskab, social og personlig udvikling opnås gennem en høj faglighed på hele skolen. Vi sætter en ære i, at møde mennesker der hvor de fagligt og personligt og i at flytte dem så langt som vi kan.

Aalborg Sportshøjskole tilbyder
Vi aktivt udfordrer eleverne til, at blive klogere på sig selv, og på sig selv i forhold til omverdenen – lokalt og globalt
Idræt, uddannelser og træning er vores brændstof
Måltiderne er en varieret og sanselig oplevelse
Vi har fokus på kompetenceudvikling for den enkelte medarbejder
Vi driver udlejningsvirksomhed der genererer overskud til højskoledriften
Vi siger tingene som de er lytter respektfuldt til hinanden

Vision – Hvor vil vi hen

Vi vil være den mest attraktive højskole for elever, medarbejder og samarbejdspartner – hvor vi vil udvikle vores fagudbud – både med idrætsfag og andre fagområder. Samtidig vil vi udvikle vores faciliteter, som understøtter et tæt socialt miljø.

Kulturen-Vardier-Hjemmeside  Kulturen

”KULTUREN og fællesskabet er helt unik på skolen. Der er en god forståelse for hvornår man skal være seriøs og hvornår der er plads til sjov”.

Larerne-Vardier-Hjemmeside  Lærerne

”LÆRERNE er unge af sind og har selv været inde i faget og ved hvad de taler om. De er 18 år i hovedet og der er gang i dem”.

Stedet-Vardier-Hjemmeside  Stedet

”STEDET er fantastiske med virkelige gode faciliteter og fagudbud. Man fatter ikke hvor rart det er, at skolen ligger midt i centrum af Aalborg”.

YouHaveToFeelIt

Konceptet tager udgangspunkt i, og taler til, følelserne. Et højskoleophold kan ikke forklares – det skal opleves. Det samme gælder alle de successer, udviklinger og minder, man får på Aalborg Sportshøjskole. Man bliver nødt til at føle det! (You have to feel it).