Fagtur til Sydafrika

Obligatorisk rejse for de elever som vælger hovedfag i styrketræner og fysisk træner, SL eller VL træner

I begyndelsen af januar tager hovedfagene styrketræner og fysisk træner samt styrkeløft- og vægtløftning træner på en 10-14 dages obligatorisk fagtur til Sydafrika for at følge topatleter indenfor atletik.

Turen går til Sydafrika - nærmere bestemt til byen Stellenbosch, der ligger ca. 30 km fra Capetown. Formålet med rejsen er at følge udenlandske- og danske topatleter samt en række paralympiske atleter - både på banen og i træningscentret. Her hører vi blandt andet trænerens analyser og vurderinger for at blive klogere på træning af topatleter. Vi holder primært til på Coetzenburg Athletics Stadium Atletik og i træningscenteret her, men skal derudover også opleve landet vi rejser til.

Sydafrikansk kultur og safari

Selvfølgelig skal vi også opleve den sydafrikanske kultur og safari - heriblandt ”The Big Five" med både løver, elefanter, bøfler, næsehorn og leoparder. Derudover skal vi smage noget godt vin fra de mange vingårde der findes rundt omkring i Stellenbosch.

Det skal vi, fordi Stellenbosch har en helt særlig vinkultur. Stellenbosch–, Paarl– og Franschhoek–dalene udgør nemlig Cape Winelands, den største af de to vigtigste vinregioner i Sydafrika. Den sydafrikanske vinindustri producerer omkring en million liter vin om året og Stellenbosch er det primære sted for kultivering af og forskning i vindruer. Professor Abraham Isak Perold var den første professor i kultivering af vindruer ved universitetet i Stellenbosch og Stellenbosch vinrute, som blev etableret i 1971, er et verdenskendt og populært turistmål.

På turen vil der selvfølgelig også være fritid og her er der mulighed for at holde den fysiske form ved lige i træningscenteret, søge endnu flere oplevelser eller bare nyde turen med dine højskolevenner.

Stellenbosch

Byen Stellenbosch siges desuden at være hjertet af afrikanerkulturen på grund af det store antal akademikere og studenter, som har levet og studeret her. Stellenbosch University ligger i byen og Technopark Stellenbosch er et moderne forretnings– og forskningskompleks, som ligger i den sydlige del af byen nær Stellenbosch golfbane.

Derudover er byen den næstældste europæiske bosætning i provinsen Western Cape i Sydafrika efter Cape Town og ligger ca. 30 km nordøst for Cape Town langs bredden af Eerste River. Byen blev kendt som City of Oaks eller Eikestad på afrikansk på grund af sit store antal egetræer, som byens grundlægger, Simon van der Stel, lod plante langs gaderne.

Overskrift

Sydafrika

Billede/video

Hvornår: Januar (foråret)
Pris: ca. 14.500 DKK incl. kost, logi og flybillet
Hvem kan deltage: Obligatorisk for hovedfagene styrketræner og fysisk træner samt styrkeløft- og vægtløftning træner.
Bemærk at øvrige højskoleelever kan ikke deltage i rejsen

Vacciner
Der anbefales at man har en stivkrampe vaccine og hepatitis A
Derudover kan du overveje en rabies vaccine og hepatitis B