Overskrift:

Får du ondt i ryggen, når du rider nedsiddende trav

Kort beskrivelse:

Ridning og især nedsiddende trav kan skabe mange spændinger i ryggen, hvis rytteren ikke sidder korrekt

Oversigtsbillede:
Får du ondt i ryggen, når du rider nedsiddende trav
Beskrivelse:

Der kan være en række årsager til, at du kan udvikle en øm ryg, og nøglen er at forstå, hvordan man forhindrer det. For at forhindre noget skal du dog vide, hvordan det virker i første omgang.

Korrekt holdning, i forbindelse med ridning fjerner muskelspændinger

Hvordan påvirkes din rytter holdning og naturlige sæde af en række ting? Først er det vigtigt, at forstå, hvordan ryggen er i sin naturlige position forstår. Daglige scenarier, kan påvirke din kropsholdning, derfor er det vigtigt at vide, hvordan du kan modvirke det. 

RidningVidensbank4


Et eksempel, kunne være du bruger meget tid foran computeren, sidder ned, runder ryggen og lukker sammen i brystkassen eller en dårlig holdning, når du går. Her er det vigtigt, at have fokus på træning af de stramme hoftebøjler og den afrundede øvre ryg, samt styrke core. Hvis ikke kroppens muskler omkring rygsøjlen har tilpas styrke vil bevægelsen fra hesten forårsage stress og overarbejde i visse muskler og det vil udvikle rygsmerter. Hvis du overføre denne ukorrekte indvirke til hesten, overføres dine skævhederne til hesten.

Din rygsøjle er designet til at have naturlige kurver, så den hele tiden er perfekt afbalanceret. Imellem ryghvirvlerne ligger bruskskiver, som absorberer bevægelsen, imens du rider. Hvis du har udviklet en dårlig kropsholdning over tid, vil du af en eller anden grund påvirke den måde, hvorpå denne bevægelse absorberes. Din kerne er den centrale del af din krop. Hvis man fjerner ben/ hoved/arme, vil det der er tilbage, er din kerne. Stammen er omgivet af muskler, ryg, top, bund, indeni og udenpå, der arbejder for at skabe balance mellem ryg og front. Din kerne er alle de muskler, der er involveret i at støtte din torso. Enhver træthed eller svaghed vil påvirke placeringen af din ryg og evne til at bevæge sig korrekt. Hvis svaghed eller stramhed ignoreres, vil musklerne begynde at blive stresset, og hvis du yderligere understreger dette som bevægelse fra hesten, vil du sandsynligvis forårsage skade eller smerte.

Når du rider, kræves meget bevægelse af kroppen for at blive balanceret på hesten. Den iliacrest eller dit hofteben, som er en del af bækkenet, bevæger sig meget, da din kropsvægt bevæges op - ned og frem- tilbage med hver skridte hesten tager. Iliac-kammen bevæger sig ind og ud, frem og tilbage, såvel som op og ned. Når bevægelsen ikke sker korrekt i bækkenområdet, fører det til at gå direkte ind i ryggen. Det er vigtigt at forstå, hvilke muskler der kræves for dig at blive i sadlen og hvilke muskler, du skal slappe af. Hvis du tager fat i musklerne i dine indvendige lår og hoftestrækkerne for at få fat i sadlen, vil den begrænse bevægelsen i dit bækken.

Nøglen til at forhindre rygsmerter er at øge din styrke i core musklerne, der understøtter rygsøjlen, samtidig med at der skabes smidighed og fleksibilitet gennem hofterne. Hvis du er opmærksom på dine ubalancer, skal du muligvis også gøre noget korrigerende mobilitetsarbejde for at hjælpe med at skabe balance, styrke svage muskler og løsne op. Når du opnår denne balance, tager du smerten fra rygsøjlen og absorberer hestens bevægelse korrekt.

Først er det vigtigt, at få tjekket rytterens skævheder, her kan appén: Posture Zone anbefales. Her tages et billede af rytteren og der trækkes nogle bestemte linjer, hvilket afsløre, hvor svagheden gemmer sig.

Derefter trækkes de samme linjer på hest og rytter


VidensbankRidning6

Hovedet på sned
Skuldre i forskellig højde
Albuerne placeret forskelligt
Schenklerne placeret forskelligt

For at rette op på disse skævheder og undgå smerter i ryggen, når der trænes i nedsiddende trav, er det vigtigt at træne styrke og balance, samt have fokus på rytterens smidighed. Her et eksempel på en træningsplan med disse fokuspunkter.

Undgå rygsmerter ved nedsiddende trav

Kommentarer

Kommentarer:

Anbefalinger til dig

Anbefalinger:

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.