Kom du ikke ind på drømmeuddannelsen?

Ikke alle får det ønskede svar på studie

Oversigtsbillede:
Kom du ikke ind på drømmeuddannelsen?
Beskrivelse:

Måske kom du ikke ind på drømmestudiet og overvejer hvad din plan så skal være?

Vi ved hvor skuffende det kan være at få afslag på drømmeuddannelsen, men heldigvis åbner det også nye muligheder. Når du først har afsluttet studiet og taget hul på arbejdslivet, skal du formentlig være på arbejdsmarkedet resten af dit liv. Derfor skader det ikke at vente et år med studiestart og i stedet tage et år, hvor du lærer mere om dig selv og verdenen omkring dig.

Et sabbatår med tid til fordybelse og udvikling

At tage et sabbatår betyder ikke, at du kommer bagud. Tværtimod, så giver det dig mulighed for at opdage nye passioner og fokusere på din personlige udvikling, så du er endnu mere klar til studiestart senere i livet.

Husk at du har et helt liv foran dig, hvor du formentlig skal arbejde meget af tiden, så et sabbatår kan være givende på mange punkter. Forestil dig et år, hvor du giver dig selv lov til at udforske og udfordre dig selv, så du står stærkere efter. Et sabbatår giver dig tid til at lære, vokse og reflektere over, hvad du virkelig ønsker og sætter pris på. Så tag dig endelig tiden og den gyldne mulighed for at gå på opdagelse i dig selv og verdenen omkring dig. Men hvad skal du så bruge sabbatåret på? Det giver vi et par bud på her.

drommeuddannelsen

Brug tiden på at rejse og udforske verden

Et sabbatår er oplagt til at rejse ud i verdenen og udforske nye steder og kulturer. Ved at møde mennesker fra forskellige kulturer, vil du udvikle en dybere forståelse for mangfoldigheden i verden. Samtidig skaber du uforglemmelige minder, du kan tage med videre ud i livet. Mange bliver også udfordret og kommer ud af sin komfortzone når de rejser, hvilket vil udvikle dig som person. Du kan enten rejse på egen hånd eller bestille en grupperejse, hvor du rejser sammen med andre unge.

Brug tiden på et berigende højskoleophold

Du kan også bruge sabbatåret på et højskoleophold med fokus på social og personlig udvikling. Der findes højskoler der fokuserer på alt fra idræt og sport til mad og kreativitet. Du kan derfor vælge højskole efter dine interesser og bruge tiden på at dyrke din passion hver dag sammen med andre unge mennesker. Udover udvikling og venskaber for livet, vil et højskoleophold styrke din kvote 2 ansøgning, hvis du vil søge ind på drømmeuddannelsen igen næste år. Det kan derfor bidrage til at opnå det ønskede svar på studie.

Du kan læse mere om et højskoleophold på Aalborg Sportshøjskole

Brug tiden på at arbejde og opbygge kompetencer

Ved at søge arbejde indenfor dit interessefelt kan du opbygge kompetencer og erfaringer i dit sabbatår. Selvom det måske ikke er dit ultimative drømmejob, kan du udvikle færdigheder, der kan sætte skub i din senere karriere og give dig et indblik i det felt du muligvis skal arbejde indenfor i fremtiden. Desuden kan erhvervserfaring indenfor uddannelsesområdet forbedre en kvote 2 ansøgning og hjælpe dig med at opnå et positivt svar på studieplads når du søger ind igen.

drommeuddannelsen1